The earliest recorded details on the ambalam were found in a stone inscription that dates back to the days of King Mahasen. The inscription speaks of a place called a mahavata vatussala, which means resting place alongside a main street. The ambalam are also mentioned in the Sandesha kavya—the Salalihini sandeshaya speaks about an ambalama which was built on the way from Kotte to Kelaniya, while the Gira sandeshaya speaks about the manner in which travellers who stayed in the Welithota ambalama recited poems and riddles.
In An Historical Relation of the Island of Ceylon (1681), Robert Knox spoke of the ambalam as places where Sinhalese people visited to relax and talk about politics with other people in their community.
Some historic ambalam
Kadugannawa ambalama — Situated on the Colombo–Kandy road, this ambalama was built in the early 18th century to provide shelter for the merchants who visited the Kandyan kingdom. The Kadugannawa ambalama is considered a building with historic and archaeological value because it displays the architectural style of the ancient Kandyan Kingdom.
අම්බලම්
පිළිබඳ පැරණිතම තොරතුරු මහසේන් රජුගේ කාලයට අයත් ශිලා ලේඛනයක තිබී හමු විය.
සෙල්ලිපියෙහි මහාවුතු වතුසලා නම් ස්ථානයක් ගැන කථා කරයි, එයින් අදහස් කරන්නේ ප්රධාන වීථියක් අසල විවේක
ස්ථානයකි. අම්බලම් සන්දේශ කාව්යයේ ද සඳහන් වේ.
ලංකාව නම්
දූපත ගැන ඉතිහාසික සම්බන්ධතාවයක (1681)
රොබට් නොක්ස් අම්බලම් ගැන කතා කළේ සිංහල ජනයා තම ප්රජාවේ සෙසු
පුද්ගලයින් සමඟ දේශපාලනය ගැන විවේකීව හා කතා කිරීමට ගිය ස්ථාන ලෙස ය.
කඩුගන්නාව
අම්බලම් ඉතිහාසය
කඩුගන්නවා
අම්බලම - කොළඹ-මහනුවර මාර්ගයේ පිහිටා ඇති මෙම අම්බලමාව 18 වන සියවසේ මුල් භාගයේ ඉදිකරන ලද්දේ කන්දියන්
රාජධානියට පැමිණි වෙළඳුන්ට නවාතැන් සැපයීම සඳහා ය. කඩුගන්නවා අම්බලම ඉතිහාසික හා
පුරාවිද්යාත්මක වටිනාකමක් ඇති ගොඩනැගිල්ලක් ලෙස සලකනු ලබන්නේ එය පුරාණ කන්දියන්
රාජධානියේ වාස්තු විද්යාත්මක ශෛලිය විදහා දක්වන බැවිනි.
No comments:
Post a Comment